De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens te gaan kijken naar alle tips, tricks, trends en verwachtingen. Gelukkig hoef je het niet allemaal zelf uit te zoeken, want wij zijn je voor geweest en geven antwoord op de vraag: Wat zijn de marketingtrends voor 2025?
Be Real
(Nee, daarmee bedoelen we niet het platform (Lees: BeReal) dat zijn hoogtij dagen kende in 2023)
Met stipt op nummer 1: Blijf authentiek! Consumenten zijn tegenwoordig slimmer dan ooit. Ze hebben het direct door als je niet oprecht communiceert. Het klinkt daarom ook zo voor de hand liggend, maar blijf dicht bij jezelf en stap af van de communicatie die puur en alleen gericht is op sales. Het draait tenslotte allemaal om de lange termijn relatie met jullie doelgroep.
Ga dus voor die ongefilterde behind-the-scenes momenten, deel échte meningen, en wees niet bang om kwetsbaarheid te tonen. Authentieke communicatie zorgt ervoor dat jullie merk langer in gedachte blijft. (Kleine tip: kijk eens op de socials van HEMA)
“AI is taking over the world!”
Zo klinkt het misschien dramatisch, maar dat is het allesbehalve. Kunstmatige intelligentie wordt juist de sleutel tot het succes van jullie contentstrategie. AI-tools besparen niet alleen tijd, maar bieden ook mogelijkheden om jullie doelgroep effectiever te bereiken en campagnes te verbeteren.
JasperAI, ChatGPT, Loomly, AdCreative, allemaal programma’s die jullie in 2025 gaan helpen bij het inzetten van de beste marketingcampagnes.
Organisch als test voor Paid
Jullie social content is van Champions League-niveau, de doelgroep is nog nooit zo helder geweest, en deze twee sluiten nog goed op elkaar aan ook. Toch komt jullie content niet verder dan 40 likes en een bereik van 600 personen. Hoe kan dat?
Een trend die we al een tijdje zien in de wereld van social media is de verschuiving van organische content naar advertising. Simpel gezegd: dat is waar het verdienmodel ligt voor de grote platformen. Betekent dit dat organische content minder belangrijk is? Absoluut niet. Organische content blijft juist cruciaal.
Het is jullie verhaal, jullie manier om dagelijks met de doelgroep te communiceren, en bovendien een manier om te testen wat werkt voor advertising. Door dagelijks verschillende onderwerpen uit te proberen en te zien wat scoort, kunnen jullie advertenties veel gerichter worden ingezet. Het eindresultaat: Advertisingcampagnes met impact.
Is het nou Micro, Macro of UGC?
De tijd van de grote influencers lijkt voorbij. Waar content steeds authentieker wordt, geldt dat ook voor influencer marketing. Zowel de consument als aanbieder gaan op zoek naar een persoonlijke connectie en daardoor zie je steeds meer de verschuiving plaatsvinden van het gebruik van Macro influencers (v.a. 100.000 volgers) naar Micro influencers (v.a. 10.000 volgers).
Waar grote influencers een breed maar oppervlakkig publiek aanspreken, hebben micro influencers een kleinere maar veel meer betrokken doelgroep. De band die zij hebben met hun volgers is veel hechter waardoor een campagne ook veel vertrouwder overkomt.
Bij UGC creators is dit helemaal het geval. Zij delen een gebruikservaring met een product of dienst vanuit hun eigen perspectief. Vaak kwalitatief goed en tegen relatief lage kosten. Veel UGC creators staan zelfs open voor een barterdeal.
Probeer dus te kijken hoe je ook via influencermarketing eerlijk en oprecht kunt overkomen en overweeg het ook eens om een kleinere influencer dan wel UGC creator de kans te geven.
To do
Kortom, het woord dat centraal staat voor de marketingtrends in 2025 is: Authentiek. Vertel jullie verhaal, ben kwetsbaar en durf te laten zien dat jullie merk menselijk is. Het gaat er tenslotte om dat jullie op een laagdrempelige manier kunnen communiceren met de doelgroep om vervolgens een langdurige relatie op te bouwen.
Koffie?
Gaat er na het lezen van deze blog over marketingtrends voor 2025 al iets borrelen maar kom je er nog net niet helemaal aan uit? Dan denken we natuurlijk graag met je mee. Neem snel contact met ons op, dan zorgen wij alvast voor de koffie.